fredag den 21. august 2015

Succesfuld foto kursus

Succesfuld foto kursus
 
Pers forventninger blev indfriet

Per står intens og fotografer en pige iklædt blomstret tøj i det ene hjørne i den lille foredragssal. Det hvide krøllede hår falder løst ned over skulderen, ned over den blomstrede bluse og brysterne. Øjnene har et specielt lys over sig, og mundvigene trækkes ud mod et smil...

En uges sommerkursus på Vallekilde højskole nærmer sig sin slutning, hvor 3 kurser har været i gang. Der har været både skrevet, fotograferet og sendt radioreportager. Alt det nye indlærte, skal nu fremvises på den afsluttende festaften og fejres med festbobler.

Per på 39 år er er en af deltagerne på fotokurset. Han fotograferer mange naturfotos i sin fritid, og derudover er han også er med i en lokal fotoklub, hvor de har et enormt dejligt fællesskab. De tager på mange fælles ture, sidste år var de på Ærø, hvor de fokuserede på fugle.

"Jeg har lært meget på dette fotokursus, jeg troede jeg vidste alt, men det må jeg sande, at jeg ikke havde, " fortæller Per.

Vallekilde højskole har i mange år kørt med ugekurser om sommeren. De er meget populære, og der er rift om pladserne.

Forventning

Per forventning til kurset var helt klart at lære noget mere, gerne om hvordan han kunne få sine fotos til at have et "udtryk".
Han fremviser en fotoserie han har taget i løbet af ugen, hvor det overordnede tema var at finde 3 tematiske fotos på nettet med personer på. Og derefter finde 3 nulevende personer, der vil agere "fotomodel" og også finde baggrunde/steder på højskolen, som skulle skildre stemningen fra fotoet. For Per var et nemt at finde "fotomodeller" imellem de andre kursister.

Per er meget overrasket over, at han med sit kamera og de rette indstillinger, kan give fotos med mennesker så flotte udtryk.
"Jeg har fået vildt meget lyst til at fotografere mennesker nu. Min fotoserie bliver til en lille bog, som jeg kan tage med mig, som et minde om, hvad jeg har lært på dette sommerkursus" siger Per.

Per retter på pigen som rynker panden og indtager en ny position og attitude. Kameraet bliver håndteret med fine fingrer, der skruer linsen til den rette position. Der trykkes lysglimt i det uendelige...
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar